2e reisdag - allebei onze eigen weg en tempo - Reisverslag uit Braşov, Roemenië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu 2e reisdag - allebei onze eigen weg en tempo - Reisverslag uit Braşov, Roemenië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu

2e reisdag - allebei onze eigen weg en tempo

Door: Wim & Ineke, Jan & Ria

Blijf op de hoogte en volg Wim & Ineke, Jan & Ria

08 Juni 2023 | Roemenië, Braşov

2e reisdag

Gisteravond en vanmorgen wisten we dat vandaag de langste reisdag zou worden. We wilde nl zover mogelijk richting de Moldavische grens komen zodat we Vrijdagmiddag op onze eindbestemming zouden kunnen aankomen...kennis kunnen maken en een 1e inventarisatie van de eventuele bouwmaterialen die we dan op zaterdag zouden kunnen kopen om zo maandag ,als alles goed gaat, aan de slag te kunnen. Goed om je van te voren te realiseren dat je vandaag een uur of 10- 12 in de auto zit!

Vanmorgen eerst heerlijk ontbeten met elkaar. Natuurlijk had Wim de zachtgekookte eitjes al klaar toen wij opstonden![e-1f60b]

Helaas was het oog van Ineke, dat gisteravond geiiriteerd was, nu flink gezwollen en bleek er meer nodig dan een paar oogdruppeltjes. Gelukkig had Ineke in haar huisapotheek nog oogzalf.

Na een stukje van een Bijbeldagboek gelezen te hebben , hebben we gebeden voor Ineke's oog, een veilige reis en voor alle mensen van wie we houden in Nld.

8.30 vertrokken! De snelwegen in Hongarije en ook Roemenie waren uitstekend. Het landschap is groen, vol met gewassen en zo uitgestrekt en rustig!!

Naarmate we dieper Roemenie inkwamen, ontdekten we dat Wim en Ineke een andere weg hadden genomen dan wij en wat vertraging opliepen. Bij de grens aan Roemenie stond er een rij vrachtwagens van wel 5 km te wachten maar als personenauto kon je er snel door en was alleen een paspoort voldoende!

Pfff dat viel mee! Ik had zorgvuldig de gerefurbischte laptop verstopt onder onze kleren en gebeden of we geen problemen zouden krijgen met de Roemeense Bijbels en Bijbelstudieboeken die we bij ons hadden!

Vlak bij Sibiu waar we eigenlijk hadden afgesproken met W[e-38]I om de biefstukpuntjes op te eten vanuit Nld, was er flink wat file. Gelukkig wees Maps ons een kortere route om de file te omzeilen en dat lukte wonderbaarlijk! Jullie hadden niet willen zien hoe lang de file aan de andere kant was!! Die file werd veroorzaakt omdat er midden op de dag een heel klein stukje asfalt werd gerepareerd!!

W[e-38]I waren genoodzaakt hun route om te gooien en kwamen rond 20 u in Sibiu aan bij een camping met een Ned eigenaar waar ze vriendelijk ontvangen werden met een pizza!.

Jan en ik gingen hadden s'morgens de stip al geplaatst op Brasov zodat we morgen nog maar 6 u hoeven te rijden. Dat hebben we kunnen realiseren.

Bij Sibiu kreeg ik de ingeving om nog even een kop koffie te zetten terwijl Jan op het toilet zat. Die koffie kwam goed van pas want de laatste 200 km over een provinciale weg gereden!

Van het ene moment 100km per uur tot het andere moment 70, 50 en 30 km binnen de dorpjes. Oppassen geblazen want de Roemenen reden als ...halen levensgevaarlijk in, snijden je de weg af enz enz.

Wonderlijk hoe scherp ik kon anticiperen en tegelijkertijd kon genieten van het prachtige uitzicht op de bergen met eeuwige sneeuw, de prachtige begroeide bossen en bergen. We kwamen nog een bord tegen dat waarschuwde tegen een berin en haar jong.

We reden soms wel 100 jaar terug in de tijd: het hooi werd met een zeis gesneden en met een giek op de boerenkar gegooid, regelmatig kwam een schaapherder met zijn kudde langs. Wegafzetting werd met rode en groene handbordjes door werklieden aangegeven ipv een automatisch stoplicht. Paard en wagens te over!

Een oude man die zijn koe uitliet in het dorp (zonder aangelijnd te zijn). Zigeunerdorpjes.

Russisch orthodoxe kerkjes. Er waren ook heel veel ooievaarsnest langs de kant van de prov weg - midden in de dorpjes op electriciteitspalen! Super leuk te zien dat de jongen hun kopjes erbovenuit staken

Op het platteland ook veel armoede . De indruk die ik kreeg dat er naast de technische vooruitgang van ict toch de dorpen nog heel erg de eenvoud en de rust uitstraalden! Mensen genieten ook van die levenstijl - leek ook wel Bourgondisch!

Uiteindelijk kwamen we na 12 u in de auto gezeten te hebben in Brasov aan t.o een heel oud kerk/fort met een ommuurde binnentuin. Heel idyllisch! Super leuke ontvangst van de Duitse eigenaar.

It was a great day. Dankbaar!

Welterusten