Zondag in Razeni - Reisverslag uit Răzeni, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu Zondag in Razeni - Reisverslag uit Răzeni, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu

Zondag in Razeni

Door: Wim & Ineke, Jan & Ria

Blijf op de hoogte en volg Wim & Ineke, Jan & Ria

11 Juni 2023 | Moldavië, Răzeni

Hallo mee-levende mensen.

Leuk om te horen van deze en gene dat jullie onze dagelijkse verslagjes op prijs stellen en het leuk vinden om mee te lezen/ leven.

Weer zo'n bijzondere dag vandaag die we we niet snel zullen vergeten. Gisteravond hadden we nog contact gezocht met de pastor van de gemeente waarvan we dachten dat hij geen Engels sprak...kreeg ik een super duidelijk Engels appje terug...bleek vanmorgen dat hij met de handen in het haar naar zijn dochter was gegaan die wel vloeiend Engels sprak om mij terug te appen.

We waren met de auto naar de kerk gegaan over alle hobbels, hobbels en door de kuilen heen. Werden daar opgewacht door de pastor die ons een parkeerplaats toewees en meehielp om de dozen met boeken en Bijbels mee te nemen.

In een soort zijkamertje kennisgemaakt met dochter en nog een kerkeraadslid. Heel meelevend met ons doel.

Er werd gevraagd of we voor de gemeente nog konden vertellen wat we hier komen doen.

Kerkje zag er prachtig uit - bestond al vanaf 1928. Mannen en vrouwen zaten gescheiden.

Heel leuk om te zien dat het kerkkoortje bestond uit 2 volwassen dames, 2 tieners en het muziekgroepje uit kinderen en tieners. Er werd gespeeld op gitaren, banjo, accordeon.

Het was een hele rustige dienst maar wel heel levendig en er waren veel mensen die een rol hadden. Er werd gepreekt en gebeden door verschillende mensen en tussen de preekjes door mochten mensen in de zaal ook hun bijdrage leveren.

Spontaan werd hier gebruik van gemaakt door oude omaatjes die zongen en een gedicht voordroegen, de aanbiddingsleidster die ons erg aan Lucia deed denken ,zong een solo en 6 jongeren zongen ook een lied.

Daarna mochten wij op het podium komen om ons verhaal te doen en Jan overhandigde de laptop uit NLD aan de man achter de muziekknoppen. Hij was erg blij met de nieuwe laptop en later vertelde een vrouw uit het muziekteam dat de andere laptop steeds uitviel. Dit was echt een gebedsverhoring voor hen. Er waren ook gezinnen met kinderen die een laptop nodig hadden.

Ondanks dat we lang niet alles konden volgen, werd er goed vertaald. Beide sprekers lazen veel uit diverse hfst uit de Bijbel: Jozua 14, Jesaja 56, Matheus 24, Joh 3, 1 Joh 1. Hun interpretatie van Gods Woord kwam erg overeen met onze geloofsbeleving. Er werd bemoedigd maar ook opgeroepen om net als Jozua te kiezen om God te volgen in je gezin en keuzes daarin te maken

Diverse liederen kenden we omdat we die ook in Nld zingen. Na de dienst kwamen alle volwassenen (35) ons een hand geven ! We werden uitgenodigd om wat te drinken en een kleine snack te eten...bleek dat er een complete maaltijd voor ons stond! We hadden een super gezellig samenzijn en van beide kanten konden we elkaar de vragen stellen die erin ons leefden. Zo kwamen we te weten dat de man achter de beamer imker is voor zijn beroep. Natuurlijk werden we uitgenodigd om te komen kijken van de week en werd er aan Wim een potje honing beloofd van Moldavische bloemen.

Na het eten kregen we nog een rondleiding over het kerkterrein met een prachtige tuin waarin er dit jaar een zomerkamp gehouden wordt. We kunnen we een deel van jullie geld daar ook voor reserveren.De gemeente is erg actief in het dorp. Ondersteunt de armen in het dorp en een pleeggezin dat 17 kinderen huisvest! Zoals het er nu uitziet kunnen wij deze tijd in Razeni goed met hen samenwerken en uitdelen van wat wij ook van jullie gekregen hebben. De pastor gaf al aan dat mm in de winter de nood hoog kan zijn en mensen dan erg blij zijn met voedselpakketten en hout om te stoken. Geld voor medicatie is er ook vaak niet

S'middags zaten wij braaf te wachten op Sergiu om langs de ' op te knappen huisjes' te gaan. Toen het 15 u was en nog geen teken van leven...keken we elkaar aan en moesten we toch enigszins concluderen dat wij in NLD toch erg strak met onze afspraken en planning omgaan en daar ook op rekenen.

Eigenlijk zouden we gistermorgen al met Dima gaan inventariseren maar die schoof het naar Sergiu en beperkte zich tot de markt en de bouwmarkten. Uiteindelijk om 16.15 Sergiu gebeld : ja hij had er zeker aan gedacht en zou rond 18 u/ 18.30 komen.

Dat deed hij idd...hij stond op het punt om naar Denemarken te gaan en had het bezoek doorgeschoven naar Dima en zijn secretaresse op maandagmorgen 9 u. We gaan dus hopelijk morgen 5 huisjes bezoeken ;) en inventariseren wat daar te doen.

Waarschijnlijk heeft hij aan onze gezichtsuitdrukking gezien dat wij wat ' verrast waren door deze manier van afspraken maken en nakomen....ws voor beide kanten lessen om lering uit te trekken: voor ons in ieder geval die van loslaten, vertrouwen dat het goedkomt en niet altijd op onze tijd en manier.

Toen zijn we daarna maar naar een winery gegaan waar we héérlijk van de vrolijke ambiance hebben genoten: live muziek, blijde families en lekker eten.

In vergelijking met 2015 en 2018 lijkt het beter te gaan qua levensstandaard. Ook in de kerk waren er best veel jonge gezinnen naast de vele ouderen.

Ondanks dat we nog niet zo goed weten wat en wanneer we onze handjes kunnen laten wapperen, zijn we super dankbaar voor deze dagen en genieten we volop van het mooie groene land met mooie heuvels.

Groetjes van 4tjes

Tags: Zondag