De eerste klus geklaard - Reisverslag uit Răzeni, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu De eerste klus geklaard - Reisverslag uit Răzeni, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu

De eerste klus geklaard

Door: Wim & Ineke, Jan & Ria

Blijf op de hoogte en volg Wim & Ineke, Jan & Ria

13 Juni 2023 | Moldavië, Răzeni

Goede avond lieve lezers,

Heerlijk jullie belangstelling.

Vanmorgen na een gezellig ontbijt met 2 campers boodschappen in Chisinauw (de hoofdstad) gedaan.

Daar hebben ze een Macro- achtige winkel waar we ws de meeste spullen die we nodig hebben kunnen kopen (en héérlijk een zit wc [e-1f923])

Dekens matrassen kussens mannenkleding, anti incontinentie- laken, 2 stoeltjes en nog veel meer gekocht.(dankzij jullie giften!) Ook naar de bouwmarkt, maar nog niet helemaal geslaagd. Ijzer en houten planken is moeilijk aan te komen.

Het kontrast tussen de Macro en de armoedige situatie van de ouderen kan niet groter zijn!! Echt shockerend dit Duitse westerse winkelconcept. Een kleine groep van de midden- generatie heeft het duidelijk beter!!

Na een late lunch eindelijk aan de slag.

We gaan naar mevrouw 3, 'de gele mevrouw'. We hebben 6 mensen bezocht en ons een bepaald beeld gevormd en de mensen een bijnaam gegeven

Onze mannen gaan de vloer in de hal verhogen, dat scheelt de slecht lopende mevrouw veel op- en afstappen van de woonkamer naar de hal naar de keuken.

Haar gewrichten zijn ontzettend gezwollen/ontstekingen, ze heeft veel pijn.

Ria heeft de keuken voor haar rekening genomen. Poetsen en vegen en alle kleedjes met de matteklopper uitkloppen. De keuken was in geen jaren gedaan en was erg vet....ook de muren helemaal afgedaan. 2 keer naar de pomp gelopen om met een emmer ongeveer 13 meter in de diepte water omhoog te halen. Een soort waas van ijzer lag op het water.

Mw kreeg nieuwe tafelzeiltjes op de tafeltjes/ kastjes en vensterbank . Ze had helemaal niets geen eten in huis alleen haar dagelijkse portie van floare de cires. Ik gaf haar een blikje tonijn en maakte een zwembeweging om haar duidelijk te maken dat het vis was. Met een strip paracetamol was ze erg blij maar met het ei keek ze me vragend aan. Wat ze daar nou mee moest.....ws gebruikte ze nooit meer haar gasstel!

Ineke doet wat hand en spand - dingen. Zoals extra hout bijhalen en tafelzeiltjes.

Telefoon voor navigatie mee.

Tegen 18 u gingen Ria en Ineke koken en de mannen gingen nog even een begin maken met de ijzeren constructie van de trapleuning van meneer Stiphan.

Na het eten hebben Jan en Ineke nog de matrassen op maat gesneden voor 2 andere dames.

Veronica gaat zorgen dat het glas voor diverse huisjes op maat gesneden wordt en mensen van de kerk gaan een lekkende kachel repareren en een lemen huisje aansmeren. Zo kunnen ook zij wat extra geld genereren voor hun gezinnen.

Het was een super- productieve dag! Zo goed om ook te merken dat God ons echt helpt en reageert op onze hulpvragen. Zo was Jan maar aan het bedenken hoe hij zonder een goede ijzeren onderplaat een stevige trapleuning kon maken op de betonnen trap. Ineens zag hij bij een bouwmarkt ergens in een hoek precies wat hij nodig had en mocht dat meenemen. Ook zo leuk om te merken dat iedereen in de winkels zeer hulpvaardig zijn en we vaak veel plezier hebben tijdens het winkelen.

Het gaat jullie allen Goed!!

• 13 Juni 2023 - 22:49

Michelle:

Geweldig om iedere dag jullie duidelijke verslag te lezen. Zo zijn we er toch een beetje bij.

• 14 Juni 2023 - 08:24

Yolanda:

We volgen met belangstelling jullie verhalen!

Heel veel liefs GJ en Yolanda

• 14 Juni 2023 - 08:54

Tea:

Wat ontzettend fijn dat jullie allerlei dingen kunnen doen voor deze mensen!!! Dit was waarvoor jullie ook gingen .......wat zullen de mensen blij zijn. Jullie zijn Gods licht en liefde op die plek.

veel zegen, Tea

• 14 Juni 2023 - 09:33

Mieke:

Het is bijna onvoorstelbaar, dat als je dit allemaal leest, hoe goed wij het als Westerlingen hebben. Je wordt dan weer met je neus op de feiten gedrukt dat dit allemaal niet zo vanzelfsprekend is ...

Jullie doen heel goed en mooi werk!

• 15 Juni 2023 - 11:50

Broer Jan:

Hoi lieve zus en zwaag.

Mooi bezig daar met elkaar

Hartverwarmend. Mooi om zo de ander tot zegen te zijn.

• 15 Juni 2023 - 16:15

Monique :

Geweldig wat een goed team zijn jullie. En wat hebben jullie een moed. We volgen jullie graag.