Aangekomen in Razeni - Reisverslag uit Răzeni, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu Aangekomen in Razeni - Reisverslag uit Răzeni, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Razeni

Door: Wim & Ineke, Jan & Ria

Blijf op de hoogte en volg Wim & Ineke, Jan & Ria

09 Juni 2023 | Moldavië, Răzeni

Na een goede nacht in de kasteeltuin, bijtijds opgestaan en ontbeten maar zelfs hier in het verre Roemenie, was er nog een Nederlander die even kwam ' buurten'. Leuk om te horen hoe reislustig wij als Nlders zijn. Deze man was al gepensioneerd: had een VW Californië aangeschaft en was naar Griekenland, Kroatië, Italië geweest etc.

In het oude kerkje van het jaar 1200!! hebben we onze ogen uitgekeken. Prachtige details en oude balken als kerkbanken. En ook hier weer Nlders!

De campingeigenaar had net als gisteravond zo de praat dat ik Jan om 9 u gewoon meetrekken moest, zo gezellig was het.

We moeten vandaag 370km afleggen en vlgs Maps doen we daar 6.5 u over.

Een prachtige route met zeer afwisselende wegen. Veel lifters onderweg...zien we niet zoveel meer in Nld. Een enorme diversiteit aan kerkjes enorm groot en rond of schattig klein in Gotische stijl. Goudkleurig, zilverkleurig!

Kilometerslange haarspeldbochten alsof we in Zwitserland reden. Nonnetjes in een auto, dode (zwerf)honden langs de weg, in het ene dorp inventieve irrigatie en in het andere dorp originele waterputten.

Eenmaal aan de grens mochten we er aan de Roemeense kant zo door maar de Moldaafse kant was lastiger. Met behoorlijke autoriteit snauwde ze om het 'paspoort van de auto' - het kenteken dus.

Wim en Ineke moesten alle kisten uit de auto halen terwijl wij alleen maar de achterklep open hoefde te doen en moesten antwoorden op de vraag of we iets illegaal bij ons hadden. Ook vroegen ze wat we kwamen doen.

Het wegennet was echt stukken slechter dan Roemenie. Onverharde wegen met stenen afgewisseld met asfalt met grote diepe kuilen.

Eenmaal op de plek van bestemming werden we super enthousiast ontvangen door eerst Dima, later Sergiu . Later op de avond toen we bij een restaurant kwamen, zagen we Sergiu weer die juist Tamara vd thuiszorgorg aan de lijn had. Weer met z'n allen in de auto naar onze slaapplek gereden en daar Tamara ontmoet. Prachtig mens en gelukkig spreekt ook zij goed Engels. Gelijk de nieuwe bloeddrukmeter met een extra grote band overhandigd!

Morgenochtend en zondagmiddag gaan we wat mensen in hun op te knappen huisjes bezoeken en bouwmaterialen kopen. Zondag gaan we naar de plaatselijke kerk - morgen even kontact met de pastoor zoeken

Het bedrijf Floares de Cires waar wij slapen is interessant om eens te googlen.

Uiteindelijk nog heerlijk gegeten met heel veel gegrilde groenten! In het restaurant was er een dorpsfeesten van een klein meisje aan de gang. Wat een enorm lawaai en tafels vol met eten! Er werd wat geschuifeld en vooral veel gedronken. Toen wij uit het restaurant wegliepen , moesten we een soort van meedoen met het feest en voor we het wisten hadden hadden we een glas champagne in de handen. De mannen werkten allemaal 6 mnden in Ierland en 6 mnden thuis.

Ook weer leuk om deze spontane actie mee te maken!

Hartelijk groet van ons 4-en. Dankbaar dat we weer veilig gereden hebben

• 10 Juni 2023 - 13:04

Wim & Ineke, Jan & Ria :

Super leuk om te kunnen meelezen! :)

Tags: Aangekomen!!