Maandag en dinsdag door Roemenie - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu Maandag en dinsdag door Roemenie - Reisverslag uit Debrecen, Hongarije van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu

Maandag en dinsdag door Roemenie

Door: Wim & Ineke, Jan & Ria

Blijf op de hoogte en volg Wim & Ineke, Jan & Ria

21 Juni 2023 | Hongarije, Debrecen

Dinsdagmorgen was een ochtend van afscheid nemen van iedereen, schoonmaken van ons douche, toilet en afwasgedeelte want zoals een goede Hollander betaamt, laat je alles netjes achter.

Daarna zijn we de kleine pakketjes rond gaan brengen bij iedereen met wie te maken gehad hebben. Tegen 12 u reden we weg uit Razeni - langzaam weer op weg naar Nld.

Dit keer hebben we voor een route gekozen die net onder de grens met Oekraïne loopt omdat we op de heenreis via de onderkant van Roemenie gereist hebben.

Roemenie is een immens land met heel veel ongerepte natuur en nationale parken. Prachtig om er door heen te reizen. Helaas zijn Jan en ik van de route afgeweken nadat we een melding van maps volgden maar daardoor wel aan de andere kant vd berg terecht kwamen. Uren door de bergen rijden met schitterende haarspeldbochten met een gemiddelde van 45 km per uur , schiet niet echt op maar we zijn een dag eerder vertrokken dus hebben alle tijd.

Gisteravond na 19 u eindelijk een camping gevonden- bleek deze afgehuurd door Moldaven!

Wat een leuke ontmoeting en wat een gastvrijheid! Of we in een huisje wilden slapen ipv de camper, willen jullie nog eten? We gaan thee voor je zetten...wat hebben jullie gedaan in Moldavië? Zijn jullie christenen? Ja? Wat voor kerk? Met welke kerk hebben jullie samengewerkt?

Ze vertelden dat ze allemaal.leraren waren op een school en dat ze hun collega's, gelovig en niet - gelovig, uitgenodigd hadden voor Bijbelstudies, in de hoop dat ze meer van God zouden gaan begrijpenen Hij een grotere rol jn hun leven zou gaan spelen!

Wat een prioriteiten stelden zij!

Wim en Ineke zaten aan de andere kant vd Berg en hadden een Ned ontdekt. We probeerden voor de volgende dag een camping te vinden die voor ons beiden te bereiken zou zijn.

Dinsdag dus weer de hele dag door de bergen en het platteland van Roemenie.

Zoveel paard en wagens hier! Met de zeis op een lange stok wordt het gras gemaaid en gedroogd op houten rekken. Daarna wordt het op de wagen gegooid en vervoerd.

Ook de kinderen worden met de kar naar school gebracht. Veel overeenkomsten met Moldavië qua huizen. Ook veel armoede en slechte staat van huizen.

Jongelui zien er hetzelfde uit als onze kinderen/ jongeren en ook vrouwen van onze leeftijd zijn modern qua kleding. Het lijkt alsof de mobiele telefoons en internet de grote verschillen in culturen en tijd wegnemen.

Jongeren op het platteland moeten toch wel in verschillende werelden leven: de moderne ict wereld en hun realiteit thuis waar er hard gewerkt wordt om rond te komen.

Veel oude mensen zitten voor hun huis of werken op het land. Oude vrouwen met hoofddoekjes om en een schortje voor. Vrouwen op de fiets naar de markt waar iedereen bijna hetzelfde verkoopt: nl de opbrengst van het land. Nu dus veel kersen langs de weg - ze hebben hier ook witte.

De oudere generatie leeft echt nog 100 jr geleden en leven in alle rust en zeer minimalistisch. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het heerlijk vind om dit te observeren en mee te maken.

I love de eenvoud!

Als ik het materialisme en de gejaagdheid van het Westerse leven zie maakt me dat zeker niet gelukkig en vraag ik me vaak af of dit het leven nou de moeite waard maakt.

De intermenselijke kontakten van gemotiveerde en gepassioneerde mensen raken me en geeft eensgezindheid

Dinsdagmiddag tussen 16 en 17 arriveerden we in Debrecen waar we op de Dorcas camping wilden kamperen. Deze bleek helemaal vol te zitten met vluchtelingen uit de Oekraïne. Ik gaf aan dat wij daar best tussen wilden kamperen maar dat was niet de bedoeling!

Dus op zoek naar een andere.camping. laat deze toch een wellnessoord ernaast hebben liggen. Wat een genot om heerlijk een duik in het zwembad te nemen en alle warmte en vermoeidheid van je af te spoelen!

Daarna nog heerlijk gekookt met elkaar. We zitten nu weer op gelijke tijd als jullie in Nld.

Morgen is de planning: Boedapest - Bratislava- Praag. Wie weet duiken we nog zo'n mooie stad in.

In Boedapest is de grootste Joodse synagoge dus dat trekt mij wel maar we zien dat morgen wel.

Erg dankbaar voor bescherming van ons en onze auto's. Leuk dat jullie zo mee blijven lezen!

• 21 Juni 2023 - 23:10

Ron:

spannende terugreis, veel natuur ook, ben er nooit geweest.

Goede reis en vaja con Dios

• 22 Juni 2023 - 01:44

Willeke:

Dank voor jullie boeiende verslagen. Door de kleurrijke beschrijving kan ik het me goed inleven.

Goede en behouden reis!

• 22 Juni 2023 - 01:44

Willeke:

• 22 Juni 2023 - 08:19

Hoogervorst/Pesiwarissa:

Lieve Ria, Jan ,Ineke en Wim, we bidden en we wensen jullie goede reis terug, dank jullie wel[e-1f64f][e-1f3fd]voor het delen van jullie verhaal van jullie mooi werken voor de Heer[e-2764]️. IMMANUEL [e-1f64c] en tot in Nederland lieve groeten xxx René [e-38] Arie [e-2764]️[e-1f618]

• 22 Juni 2023 - 11:21

Monique :

Hallo daar. Wat een mooie dingen hebben jullie mogen meemaken, en soms ook emotionele en misschien wat zwaardere momenten. Wat heerlijk dat jullie een aantal mensen hebben kunnen bij staan. Het lijkt me best lastig om daar weg te gaan en te weten dat er nog veel werk te doen valt. Gelukkig hebben jullie dit in ieder kunnen doen en het ook gewoon gedaan. Echt. Petje af. Mooie en goede reis terug. Tot later.