Zondag in Chisinau - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu Zondag in Chisinau - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu

Zondag in Chisinau

Door: Wim & Ineke, Jan & Ria

Blijf op de hoogte en volg Wim & Ineke, Jan & Ria

19 Juni 2023 | Moldavië, Chisinau

Zondagmorgen,

In principe wilden we op advies van Tamara naar een Baptistengemeente gaan waar de pastors in ieder geval Engels spreken maar op de 1 of andere manier ontbrak de energie om naar een ' vreemde kerk' te gaan. De diensten duren hier flink langer als in Nld en dan is het een hele zit als je er veel niet begrijpt.

In plaats daarvan gingen we lekker toeren door de omgeving. De oude stad Orheuil was de bedoeling en daarna nog naar 1 van de vele Winery's die Moldavie telt.

90% vd mensen maakt zelf wijn (thuis) , dus zie je de boompjes en ranken in iedere moestuin.

Na afloop van het toeren door de velden en dorpjes, had Tamara een heerlijke pan soep gemaakt en bloemkool met kip uit de oven. Wat een gastvrouw - zo zorgzaam en gedetailleerd!!

Daarna was het tijd voor een dutje - want de warmte sloopt ons!

Tamara had nog gevraagd of ik even een concept voorstel wilde nakijken. Haar Engels is niet zo goed (zegt ze) en haar vertaalster is op vakantie. Ze werkt dan veel met Google translate maar dat mocht ik nu even doen. Wim schoof ook aan om te helpen de woorden op te zoeken.

Omdat Chisinau een grote moderne stad is die niet onderdoet voor een Europese stad, is het contrast tussen de bittere armoede en dit shopgedrag van de jonge en middelbare generaties erg groot en emotioneel lastig om daar mee om te gaan.

Jan vertaalde het zo: iedereen verlangt ernaar om rijk te zijn en geld te kunnen uitgeven.

Het valt in de hoofdstad ook op hoeveel vrouwen botox gebruiken en er erg bloot bijlopen.

Weer zo'n slecht voorbeeld uit het rijke westen!

Het aantal creditbanken is zo groot! Het aantal grote auto's ook! Shocking de intense kloof tussen rijk en arm, leven in het nu of een eeuw geleden.

De 1 met paard en wagen, de andere in een Lexus.

Gisteravond nog onze bus volgekocht met houdbaar voedsel voor de armen - wat via de kerk gedistribueerd gaat worden.

Zomaar een indruk van de produkten:

Rijst, pasta, gedroogde bonen en erwten, olie, thee koffie, meel, maïsmeel en havermout, blikjes vis en vlees, zeep, lucifers, suiker en zout.

Voor de armen bijna niet meer te betalen na een inflatie van 40%. De prijzen van gas en elektra zijn sky- high en hier geen overheid die 2 x 190€ doneert.

Bij de kerk alle goederen uitgeladen - daar kwamen we in gesprek met een Amerikaanse Moldaaf die op zijn 13e naar Amerika vertrokken is en nog steeds 2x per jaar naar zijn thuisland komt. Hij doet veel goeds , neemt jongelui mee om kinderkampen te organiseren en verteld hoe Goed God is en wat voor prachtige dingen dan gebeuren tijdens die kinderkampen.

Ook organiseert hij reizen voor rijke Amerikanen die dan 5000$ moeten inleggen voor het goede doel- om projecten hier te financieren.

Mooi om deze periode zo te mogen meemaken en te zien wat er in deze armoede zeker wel mogelijk is en hoe wij in praktische zin hier zoveel kunnen betekenen en mensen een hart onder de de riem kunnen steken. We zijn super dankbaar dat jullie ons zo gul ondersteunden in financieel opzicht.

We zullen daar morgen nog verslag/ verantwoording van afleggen en transparant zijn daarin. We willen hier zuiver en eerlijk in zijn.

Geen idee of dit vervolg gaat krijgen en wie enthousiast is geworden om ook een keer mee te gaan. Geef je op of neem kontakt met ons op!

Er is werk in overvloed!!

Tot de volgende keer

• 20 Juni 2023 - 08:04

Jacqueline Veen:

Goedemorgen allemaal,

helemaal bij met het lezen van jullie belevenissen . Wat een geweldig werk doen jullie. Zeker een vervolg waard.

Een warme groet voor allemaal.