Donderdag - Reisverslag uit Răzeni, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu Donderdag - Reisverslag uit Răzeni, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu

Donderdag

Door: Wim & Ineke, Jan & Ria

Blijf op de hoogte en volg Wim & Ineke, Jan & Ria

15 Juni 2023 | Moldavië, Răzeni

Wim hier! Daar hadden jullie nog niets van gehoord. Ik doe hier dingen die ik nog nooit van m'n leven gedaan heb zoals behangen.

Na een heerlijke nacht slapen met oordoppen in( van Ria gehad) want de catering hier werkt van 5.30 - 21.30, kwetteren flink en rammelen met hun potten en pannen.

Vandaag staat als 1e: het Kippemevrouwtje op het programma. Zij was in 1e instantie zeer afwijzend vanmorgen.

Na een telefoontje van een tussenpersoon ging het een stuk beter en begon ze de keuken leeg te ruimen. Met een handgemaakte bezem werd de vloer droog en nat geveegd. Spinnenwebben werden weggehaald en wij mochten aan de gang.

Jan en ik hebben een zeer goede samenwerking. Jan past en meet de vloer en ik zaag/ kort af.

In de keuken hebben we een echt ' aanrechtblad' gemaakt ipv de 2 stoeltjes met een plank ertussen. De oude kartonnen dozen op het aanrechtblad maakte plaats voor een gezellig zeiltje( wat ze eigenlijk niet wilde).

De deur gerenoveerd en de scharnieren weer opnieuw bevestigd. Een plaat aan de binnenkant omdat je tussen de kieren door kon kijken.

Helaas weigerde ze een nieuwe matras en kussen want dat was niet goed voor haar artritis. Beetje jammer van al Ineke's werk maar dat matras krijgt vast nog een mooie plekje!

Deze oude vrouw leeft heel minimalistisch, had een goed verzorgde moestijn, een boom met morellen(soort kers) en we hebben veel respect voor haar! Hier kunnen we nog wat van leren - zij produceerde geen restafval en als je dan ons dagelijks afval ziet!

Het gat naar de moderne wereld is echter te groot voor haar.

Ook een sjaal, muts, vest wilde ze niet accepteren maar wel een heerlijk groot zacht nieuw fleecedeken.

Lekker gelunched en gedut daarna want om15 u hadden we een afspraak met de Baptistengemeente om nog wat arme gezinnen bij hun te bezoeken en te zien of we nog wat voor hun kunnen betekenen.

De treeplank van vader Jacob zat prima vast - hij was zeer blij ermee en het bekende glaasje wijn kwam uit de kelder.

De meeste kerkmensen vroegen om hout voor de winter. Iemand met 1 been , die in een rolstoel zit waarvan er bijna geen banden meer om de wielen zaten, vroeg om een andere rolstoel. Voor zijn slaapkamer gaan we een oprijplaat maken zodat hij makkelijker in huis kan komen.

Zaterdag nog 1 gezin bezoeken waarvan de man in Moskou op zijn hoofd gevallen is en de vrouw kostwinner is voor hun 4 kinderen. Zij heeft nog wat klusjes te doen voor ons.

Het werk geeft veel voldoening maar de communicatie met de mensen is moeizaam! Het vergt veel energie om alle materialen in te kopen en te repareren.

De sociale kantine hebben we op hun verzoek aan het einde van de middag een kleurtje gegeven. Het helblauw in de emmer, droogde wit op en werd na de 2e keer uiteindelijk lichtblauw.

Het was weer een constructieve dag!

Voldaan!

Morgen gaan we met z'n 4- en naar de vrouw die al 2 jaar op bed ligt!

Bidt aub voor bescherming want onze mannen gaan het dak op want dat lekt haar woonkamer in.

Groetjes!!

• 15 Juni 2023 - 22:06

Ron:

Mooi verhaal Wim,

zat te doen.

Jullie zullen wel bekendheid hebben in het dorp niet?

Straks laten ze jullie niet meer gaan.

Fijne avond en trusten