Ontmoeting Tamara in Chisinau - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu Ontmoeting Tamara in Chisinau - Reisverslag uit Chisinau, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu

Ontmoeting Tamara in Chisinau

Door: Wim & Ineke, Jan & Ria

Blijf op de hoogte en volg Wim & Ineke, Jan & Ria

17 Juni 2023 | Moldavië, Chisinau

Hallo allemaal!

Wat een verschillende dingen weer beleefd vandaag! Om 8.30 stonden we bij de kerk omdat we hun expertise gevraagd hebben voor de reparatie van de lemen muur en van een kachel/ allesbrander die niet goed trekt en rook de keuken inblaast.

Bij de kerk stond de imker te wachten die Wim honing beloofd had. Kregen we toch 3 kg honing per echtpaar: acacia, lindebloesem en nog een bloemensoort! Ongelofelijk - wat gul!

De zangleidster kwam voor ons ook nog een pakje koekjes brengen.

Katarina, de Engelssprekende dochter van de pastor is als een engel van God voor ons. Via de app mag ik haar van alles vragen en geeft ze advies maar ook treedt ze op als tolk tussen haar ( kerk)community en ons. Ze vindt het.lastig om dat compliment te krijgen dus kreeg ze vandaag een hug en zei ik dat ze voor ons de right.person was on the right time en the right.place!

Na onze 2 opdrachten van de muur en de kachel die door iemand uit de kerkelijke gemeente gemaakt gaat worden, gingen we nog even langs de man met 1 been omdat Jan en Wim.het adres niet.konden vinden. Nu staat het in Google.maps vastgepakt voor a.s maandag.

Katarina had nog 1 adres van een alleenstaande man die een gebroken ruit in de kamer had. We moesten niet schrikken want het was daar wat vervuild......Ongelofelijk...niet te beschrijven! De kerk had al eerder geprobeerd samen met hem op te ruimen en schoon te maken maar de verandering in zijn denken had nog niet plaatsgevonden.

Eenmaal weer bij de campers had Ineke koffie klaarstaan. Daarna gezellig met z'n 4tjes in onze camper op weg naar een weekend Chisinau. Eerst naar de rolstoelwinkel......tot we staande werden gehouden door de politie. Dat gebeurt hier heel vaak...gewoon controle van rijbewijs en kenteken.

1 politieman was niet van gisteren en benoemde dat wij verkeerd bezig waren: op het kenteken stond dat het een auto voor 2 personen was en niet voor 4( ondanks de gordels achterin)

Hij had gelijk! Dus dat werd ws een bekeuring. Eigen schuld...

De andere politieman was heel korrekt en vroeg aan Jan via google translate, of hij goed begrepen had waarom hij fout was en een bekeuring zou krijgen. Ja zei Jan, ik snap het en u heeft gelijk.

Ik had snel gebeden of de.politie niet corrupt zou zijn en of God ons wilde uitbreiden. Ik vroeg die agent of ik ook even iets mocht zeggen: dat mocht.

Ik vertelde de waarheid door te vertellen dat we de hele week in Razeni arme ouderen geholpen hadden en nu onderweg waren naar Chisinau om een rolstoel voor iemand te kopen.

De agenten werden al wat minder streng en je zag ze naar elkaar kijken. Het woord basta werd gebruikt...en ten slotte kwam het er op neer dat er 2 mensen moesten wachten aan de kant van de weg en Jan en ineke terug moesten om de andere camper op te halen.

Daat stonden Wim en ik in de greppel;) flesje water, komkommer en banaan bij ons.

20 min later komt dezelfde politiewagen weer langs: kunnen we jullie niet ergens afzetten...waar moeten jullie heen? Naar de rolstoelwinkel maar we verwachten ieder moment onze partners weer terug.

Ok...maar we wilden jullie helpen was het antwoord...dus gaf ik die agent een klopje op zijn arm en bedankte hem daarvoor! Met een brede smile gingen ze weer verder.

We maken wat mee hier! Maar we waren wel fout.

Vandaag hebben we rond 16 u met Tamara , onze allereerste kontaktpersoon een afspraak en mogen we in haar office slapen. In een park met een meer hebben we gelunched en allemaal even een dutje gedaan. De 1 in de camper, de ander onder een boom.met een fris windje want o wat is het heet hier! Er komt vandaag heel veel vermoeidheid uit!

Tamara heeft van de Tsjechische overheid de ex Amerikaanse ambassade gekregen na 20 jaar in een koude kelder te hebben gewerkt.

Deze vrouw verdiend zoveel respect: ze heeft niet alleen 12 gezondheidscentrum in het land opgezet maar ook gezorgd dat er financiële ondersteuning kwam omdat er via de Moldaafse overheid bijna geen geld komt.

Amerika, switserland steden Duitsland tsjechie en Nederland- kerk in actie ondersteunen homecare, thuiszorgprojecten en palliatieve thuiszorg. Ook al is ze met pensioen, ze werkt non- stoo voor haar land en de verbetering vd gezondheidszorg.

Ze nam ons mee uit eten in een heel historisch restaurant vol oude kunst en gebruiksvoorwerpen. Ook allelei oude Russische auto's en een wijnkelder stonden daar

Super gezellig en informatief gepraat met elkaar!

Nu gauw naar een echt bed...kingsize!

Fijn weekend allemaal en een Goede zondag!

• 17 Juni 2023 - 22:36

Willeke:

Leuk om jullie ervaringen van dag tot dag mee te maken. Wat een reis! En wat een herinneringen zal het achterlaten

Een fijn weekend om lekker even bij te komen toegewenst!

• 18 Juni 2023 - 21:24

Mieke:

Zondagavond en weer bijgelezen ...

Wat jullie ervaringen zijn, dat is hier nauwelijks te bevatten, maar wat zullen jullie veel vreugde brengen bij de mensen die het nodig hebben en door jullie worden geholpen.