1 week hier - Reisverslag uit Răzeni, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu 1 week hier - Reisverslag uit Răzeni, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu

1 week hier

Door: Wim & Ineke, Jan & Ria

Blijf op de hoogte en volg Wim & Ineke, Jan & Ria

16 Juni 2023 | Moldavië, Răzeni

Wat een bijzondere dag vandaag!

Wat hebben we vandaag iemand blij gemaakt maar wat werden wij ook blij van deze mevrouw!

Gods Liefde scheen door ons allen heen!

De bedlegerig mevrouw straalde toen wij binnen kwamen.

Hilarisch was het dat wij minimaal een uur hebben gezocht aan keramische tegeltjes die een beetje leken op de tegels uit haar muur die ontbraken/ kapot gegaan waren.

Bleken ze boven op haar muur te liggen met minimaal 6 cm stof erop!

Ze wees ze zelf aan!

Jan en Wim gingen letterlijk het dak op met ' gevaar voor eigen leven. Een houten trap was aanwezig: er zaten minimaal 50cm tussen de tredes. Ze konden redelijk lopen over de houten planken met leem erover heen.

Wat een openingen tussen de dakpannen!! Geen wonder dat het lekte en het water langs de muur sijpelde! Ook de loodslap ontbrak langs de schoorsteen. De 1e lekkage werd vandaag opgelost!!

Wat een werk kunnen deze 2 fantastische mannen verzetten in korte tijd. De keukendeur werd afgeschaafd en de scharnieren weer opnieuw geschroefd!

Een nichtje van mw kwam langs om te helpen mw op te tillen zodat wij het nieuwe matras eronder konden leggen.

Maar het liep anders: er stond nog een postoel op wieltjes.

Ik maakte mw duidelijk dat ik wilde proberen om haar op de postoel te zetten. Hup daar kwamen 2 uiterst dunne beentjes onder de dekens vandaag. Even tot zitstand gebracht, staan-draaien- zitten!!

De nieuwe topper met het anti incontinentie materiaal op het bed gelegd tesamen met nieuwe lakens/ dekbedhoezen, kussen en kussenslopen grappige was dat ze niet meer in bed wilde omdat ze zo genoot dat ze na 2 jaar weer in de stoel zat.

Maar o lieve mensen, wat was dit huisje vervuild! Haar bedtafeltje bestond uit 2 krukjes tegen elkaar en daarover heen wel 8 vieze vettige lappen. Wim heeft een plankje OZB hout over de 2 krukjes gelegd en Ria een nieuw blauw zeiltje eroverheen en alle vieze lappen verwijderd en naar buiten gegooid. Prachtig vond ze haar tafeltje!

Een klein nep orchideetje uit Nld was de finishing touch en deed haar stralen. Ook warme truien door een mevrouw uit Geldermalsen gedoneerd vond ze prachtig.

Toen Ineke haar een bakje yoghurt gaf, zat ze te smullen! Zie foto's.

Op haar verzoek werden door Ineke en Ria de muren gewit...maandag nog een 2e keer en dan nog 2 glazen ruiten vervangen.

Ineke was vandaag kampioen PUR- ster. Het hele huis werd dicht-ge- purt!!! Was wat ze in haar sas!

Toen we tussen de middag thuis kwamen werden we heel liefdevol verzorgd door de catering: een pan soep en aardappelpuree met grote stukken varkenvlees!

Zo lief - we worden gewaardeerd hier en ze staan versteld van ons werktempo. Ook in het dorp herkennen ze ons en de bouwmarkten zijn erg blij als we over de drempel stappen. Hun weekomzet kan niet meer stuk;)

Voor dit weekend zijn we heel gastvrij uitgenodigd in Chisinau...ook worden we door Tamara van de thuiszorg mee uit eten genomen naar een beautiful place. Verrassing dus.

Veel mensen uit de kerk vragen om hout voor de winter : een cub ongeklieft hout kost hier door de inflatie maar liefst 70€! Afhankelijk vd grootte van het huis gebruikt men 5 - 10 cub hout per winter. Een flinke aderlating dus voor de gemiddelde Moldaaf!.

Zeer voldaan sluiten we deze werkweek af! Wat hebben we veel vriendelijke mensen ontmoet

Morgenochtend nog 1 gezin langs uit de kerk en nog een kapot raam opmeten bij een meneer om te vervangen

• 16 Juni 2023 - 22:17

Lizette Hermans :

Wat mooi om jullie moedige en hoopvolle belevenissen te mogen lezen, heel veel succes en liefde toegewenst met jullie mooie taken.

Vriendelijke groeten van Lizette

• 17 Juni 2023 - 06:57

Heleen Bok:

Mooi om te lezen wat jullie kunnen betekenen voor de mensen. Schrijnend om te zien hoe de mensen wonen.

Een kluszaterdagochtend hier is vaak waardevol om te doen. Jullie hebben nu 1 lange klusperiode, super dat mensen op zo'n mooie manier geholpen en ondersteund.

En door jullie in hun eigen waarde gelaten worden. Liever geen matras, dan een ander plekje voor het matras zoeken. Toppers zijn jullie!