Inventarisatiedag - Reisverslag uit Răzeni, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu Inventarisatiedag - Reisverslag uit Răzeni, Moldavië van Wim & Ineke, Jan & Ria - WaarBenJij.nu

Inventarisatiedag

Door: Wim & Ineke, Jan & Ria

Blijf op de hoogte en volg Wim & Ineke, Jan & Ria

12 Juni 2023 | Moldavië, Răzeni

Lieve mensen!

Het is buiten flink afgekoeld na een flinke onweersbui met hagel en bliksem gisteren.

Nu, na het avondeten zitten we binnen tussen alle kookmachines en afzuigkappen waar het lekker warm is en ook lekker ruikt.

Om 9 u stonden Veronica en Alonka van de sociale dienst voor ons klaar om ons vandaag 6 huisjes te laten zien van mensen die alleenstaand zijn, weduwe of geen kinderen hebben. Mooi om te zien dat de sociale dienst ter plaatse goed oog voor hen heeft en ze iedere dag in ieder geval 1 portie eten krijgen.

Veronica spreekt super goed Engels en heeft het hart op de juiste plek, dus heerlijk om deze dag met haar op te trekken. Alles konden we vragen - niets was haar te veel.Ook in de bouwmarkt vertaalde ze alles.

Mensen wonen op vrij grote kavels waar soms meerdere woonhuisjes opstaan. Toch kiezen de.oude Moldaven ervoor om in het.kleinste vertrek te wonen omdat ze dan niet zoveel hoeven te stoken.

Om jullie even een beeld te geven: er was in geen enkel huisje stromend water, een toilet, douche of fatsoenlijke keuken. We zullen foto's meesturen van hun stove/ kachel waar men s'winters op kookt. Door te koken verwarmen ze meteen een muur waar ze dan in de winter hun bed tegenaan zetten.

Heel veel ruiten zijn kapot, dus dat wordt nog een uitdaging om ze te halen en ze te plaatsen op het verrotte hout. Veel mensen hadden plastic voor de ramen of plexiglas.

Grappig om te merken dat wanneer we aan de mensen vroegen wat ze opgeknapt wilden hebben dat ze allemaal binnen wilden verven.

Ze verven hier met ongebluste kalk met een druppeltje kleur erdoorheen. We hebben besloten dat we wel muren willen verven maar niet de plafonds die allemaal van hout zijn en vaak groenblauwe van kleur zijn.

We hebben tijdens het inventariseren vooral gelet op veiligheid, lekkages, kapotte ramen, de staat van het bed/matras en de dikte van de dekens. En die waren er nauwelijks!!! Winterjassen dienen vaak als dekens en de staat van de matrassen is bedroevend ....vaak nog van stro en stinkend! Beddengoed is er niet of ziet eruit alsof het nooit gewassen wordt.

We kwamen bij 1 mevrouw die al 2 jaar in bed ligt. Een vrijgezelle vrouw die haar hele leven hard op het land gewerkt had.

De voordeur zat met een veter vastgebonden om mensen buiten te houden. Haar radio stond hard zodat mensen buiten zouden horen dat er iemand in huis was.

Met een halfzijdige verlamming kon zij niet zelfstandig uit bed komen. De thuiszorg komt 1x per dag om haar te verschonen. De pamper-berg in haar tuin groeit hoog! Urinegeur hangt in huis. Toch kon deze vrouw nog goed zeggen wat ze wilde. Na afloop moest ze erg huilen.

Een andere dame heeft een huisje in redelijke staat maar besloot op een dag om de kippen uit een ander huisje te zetten en er zelf in te gaan wonen ;) want meer ruimte heeft ze niet nodig. Zeer besliste dame die goed wist wat ze wilde. Heeft haar mini slaapkamer en keukentje zelf gewit - onderhoud zelf nog haar moestijn en op haar huisaltaartje branden 3 kaarsjes.

Ineke en ik stonden perplex op wat voor manier ze haar bed haar gemaakt: 2 keukenstoelen aan het hoofdeinde en voeteneind, daar een plank overheen en die bedekt met isolatieplaten. Ook tegen de zijkant stonden isolatieplaten tegen de winterkou. Ze wilde wel een nieuwe matras maar het moet dezelfde maar hebben.

Mensen zijn dit leven gewend -accepteren deze manier van leven maar voor ons westerlingen is dit zeer schrijnend en onbegrijpelijk. De staat heeft geen mogelijkheden om voor deze oude mensen te zorgen.

Voor 1 man met een halfzijdige verlamming gaan Jan en Wim proberen een soort trapleuning te maken zodat hij makkelijker naar binnen en buiten kan. De mensen wonen bijna nooit gelijkvloers. Veel hoge dorpels in huis. Houten vloeren en beton.

Vanuit de tuin hebben ze hoge stenen opstapjes die erg gevaarlijk zijn, kapot zijn of losliggen.

Er staan binnen bijzetkacheltjes met hoge grote gasflessen.

Jullie begrijpen dat we enorm veel indrukken opgedaan maar kunnen hier zeker iets ver(licht)ing brengen.

We krijgen nog steeds geld van mensen - zo bijzonder!

We hebben goede kontakten met de kerk, hebben vandaag ook advies en mannen gevraagd om mee te helpen. Zij kunnen extra euro's zeker ook goed gebruiken voor de extreme inflatie hier. Met name gas en elektriciteit en hout zijn extreem duurder geworden.

Morgen hopelijk verder! We ervaren zo de liefde en kracht van God in alles wat we doen!

Hartelijke groet!!

• 12 Juni 2023 - 20:57